Της Ειρήνης Τσεσμελή, λογίστριας – οικονομικής συμβούλου.
Στις 30.09.2024 λήγει κανονικά η προθεσμία διασύνδεσης των τερματικών που αφορούν διάφορα μέσα πληρωμών όπως POS-ΠΑΡΟΧΟΙ κ.λπ. σύμφωνα με την απόφαση της ΑΑΔΕ Αριθμ. Α. 1116.
Τα προβλήματα που έχουν ανακύψει και οι δυσλειτουργίες στα συστήματα διασυνδέσεων δεν είναι λίγα. Οι περισσότερες επιχειρήσεις ανέλαβαν κόστος για αλλαγή προγραμμάτων ERP, νέους ΦΗΜ, POS, σε συνεργασία με ειδικούς τεχνικούς και παρόχους. Όμως αντί για την εύρυθμη λειτουργία, σε πλήθος επιχειρήσεων αντιμετωπίζονται ουσιαστικά προβλήματα που δεν εξυπηρετούν την ομαλή συναλλακτική καθημερινότητα τους, λόγω κωλυμάτων των συστημάτων της ΑΑΔΕ και των POS.
Η 31.10.2024 είναι η καταληκτική ημερομηνία για την εύρυθμη λειτουργία όσων επιχειρήσεων ακολούθησαν τις διαδικασίες, όμως έως και την 30.09.2024 δεν δύναται να λειτουργήσουν εύρυθμα τα συστήματα. Έτσι έως το τέλος Οκτωβρίου θεωρεί η ΑΑΔΕ ότι θα έχει επιτευχθεί το εγχείρημα και όλα θα είναι σε πλήρη και ομαλή λειτουργία. Εννοείται βέβαια ότι θα έχουν γίνει οι οριστικοποιήσεις των POS με τις απαραίτητες αναβαθμίσεις σύμφωνα με τις απόφαση 1098/2022 και 1155/2023.
Παράλληλα συμβαίνουν τα εξής:
Οι τράπεζες αδυνατούν να είναι συνεπείς, λόγω του αυξημένου όγκου αντικατάστασης POS και sim που πρέπει να αποσταλούν. Οι τεχνικοί αδυνατούν να εξυπηρετήσουν λόγω του φόρτου εργασιών και επιδίδονται σε αγώνα δρόμου ώστε να πραγματοποιήσουν τις διασυνδέσεις ERP, POS ,ΦΗΜ, πάροχοι κ.λπ. με τα συστήματα. Οι πάροχοι προσπαθούν να προλάβουν την εμπρόθεσμη διασύνδεση των POS με τα ERP στην πλατφόρμα της ΑΑΔΕ.
Ωστόσο και τα συστήματα της ΑΑΔΕ δεν είναι έτοιμα για την αλλαγή αυτή σε αυτό το χρονικό διάστημα καθώς παρατηρούνται τα παρακάτω:
Η πλατφόρμα δεν ενημερώνεται εγκαίρως για τις διασυνδέσεις σε επίπεδο που ακόμη και οι υπάλληλοι της ΑΑΔΕ δεν έχουν αξιόπιστη εικόνα στην πλατφόρμα των POS, ώστε να επιβεβαιώσουν ότι έχει πραγματοποιηθεί η διασύνδεση και παραπέμπουν τους φορολογούμενους και τους λογιστές στο να λάβουν οριστική απάντηση από τους τεχνικούς είτε και από τον εκάστοτε πάροχο. Δεν αποκλείεται τόνισαν να λάβετε πρόστιμα όντας ορθά διασυνδεδεμένοι, όμως στο δικό τους σύστημα δεν φαίνεται η οριστικοποίηση. Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να επισημανθεί επίσης, ότι με την αποδοχή του POS στην πλατφόρμα της ΑΑΔΕ δεν οριστικοποιείται η διασύνδεση του. Η οριστικοποίηση του γίνεται από τον τεχνικό και τους παρόχους.
Αυτό που προτείνουμε για όσες επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν προβλήματα διασύνδεσης ώστε να αποδεικνύεται ότι αντιμετώπιζε πρόβλημα έως και τις 30.09.2024 είναι
α. Θα ακολουθήσετε την διαδρομή ΜΗΤΡΩΟ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ – ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ – ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΊΑ ΕΠΙΛΕΓΕΤΕ ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ ΜΕΣΩ POS και αναφέρετε το πρόβλημα που αντιμετωπίζετε ώστε την καταγραφή του έως τις 30.0.92024 με σκοπό να είστε εμπρόθεσμοι, και βεβαίως να εξασφαλίσετε την επιχείρηση σας από την επιβολή προστίμου αφού έχετε ενημερώσει εγγράφως.
β. κάνετε printscreen την επιβεβαίωση της διασύνδεσης για να μπορείτε να αποδείξετε ότι είχατε καταφέρει να δηλώστε ορθά την διασύνδεση σας και την οριστικοποίηση, διότι δεν υπάρχει αξιόπιστη εικόνα στην υπηρεσία διασυνδέσεων POS.
Οι διαδικασίες είναι πολύπλοκες, τα συστήματα υπολειτουργούν και το παράδοξο είναι ότι όλα γίνονται για την διευκόλυνση μας. Τα προβλήματα όμως δεν σταματούν εκεί. Με σκοπό την εναρμόνιση των επιχειρήσεων σύμφωνα με τον νόμο για την πάταξη της φοροδιαφυγής και της ψηφιοποίησης οι διασυνδέσεις με τράπεζες, erp, παράχους, ψηφιακά βιβλία, συστήματα πληρωμών, και φορολογικών μηχανισμών μπλοκάρουν και για να διορθώσουμε το ένα χαλάνε άλλα.
Για παράδειγμα οι πάροχοι στέλνουν τα τιμολόγια και τις λιανικές αποδείξεις και δεν αναγνωρίζουν τα ακυρωτικά και τα πιστωτικά αρκετές φορές, τα οποία δεν διαβιβάζονται στα my data. Από την άλλη σε περίπτωση τυχόν λάθους διασύνδεσης εκ παραδρομής, για τα στοιχεία που έχουν εκδώσει οι επιχειρήσεις, δεν μπορούν να χειριστούν τα my data ώστε την διόρθωση των χαρακτηρισμών και την επαναδιαβίβαση λόγω της σύνδεσής τους με τους παρόχους. Οι πάροχοι δεν διορθώνουν, μόνο αποστέλλουν. Για να γίνει πιο κατανοητό, έστω ότι αποδείξεις λιανικής που εκδόθηκαν με νέους ΦΗΜ ή προγράμματα ERP δεν χαρακτηριστήκαν ορθά και το αντιλαμβάνεται ο λογιστής τέλος του μήνα στη συμφωνία των my data. Από το πρόγραμμα της επιχείρησης δεν κατεβαίνουν τα δεδομένα για να επανδιαβιβαστούν ορθά και καμία ενέργεια δεν μπορεί να γίνει. Ο πάροχος που μόνο διαβιβάζει, προτείνει την ακύρωση του συνόλου των λιανικών αποδείξεων και επανέκδοση για να αποσταλούν σωστά, είτε να γίνουν όλες οι αποδείξεις λιανικής πιστωτικά και να επανεκδοθούν. Αναρωτιόμαστε, μετά από έναν μήνα πως θα καταστεί εφικτό να συμφωνήσουν οι πωλήσεις μας και βέβαια ποια είναι η ορθή διαδικασία αφού ούτε η ακύρωση είναι η λύση, ούτε η πίστωση των λιανικών για να αποκατασταθεί το my data. Η ΑΑΔΕ θα πρέπει να προβλέψει τέτοιου είδους σφάλματα και να δώσει λύσεις, ενώ για το χρονικό διάστημα που έχουν συμβεί πλήθος σφαλμάτων και ατοπημάτων να μην ληφθούν υπόψιν σε τυχόν ελέγχους. Εννοείται βέβαια ότι και στην ΑΑΔΕ τα νέα τμήματα που δημιουργήθηκαν ή μετακινήθηκαν βρίσκονται σε κατάσταση μετακόμισης. Κανείς δεν γνωρίζει τίποτα και τα συστήματα δεν εξυπηρετούν ούτε τους υπαλλήλους ούτε τους φορολογουμένους σε πολλές περιπτώσεις.
Για όλη την Ελλάδα είναι όλα καινούρια. Διαδικασίες δεν υπάρχουν για κανέναν. Οι επιχειρήσεις βρίσκονται εκτεθειμένες, από τις βεβιασμένες ενέργειες για την ψηφιοποίηση όλων των διαδικασιών. Τα ερωτήματα και τα αιτήματα που βρίσκονται στον αέρα στην ΑΑΔΕ απαντώνται με τεράστια καθυστέρηση λόγω έλλειψης προσωπικού, όμως οι έλεγχοι διασταυρώσεων θα ξεκινήσουν από 01.10.2024, έτσι ακούγεται. Σίγουρα η μεταβατική περίοδος έχει δυσκολίες όμως στην προκείμενη περίπτωση δεν υπάρχει οργάνωση από πλευράς ΑΑΔΕ, ώστε να διαχειριστεί τόσο τον όγκο των αλλαγών όσο και την καθοδήγηση των υπαλλήλων και των φορολογουμένων για τα νέα δεδομένα που απαιτούνται. Όταν το στάδιο είναι μεταβατικό για όλους σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να απειλείται το σύνολο των επιχειρήσεων για πρόστιμα.
Το σωστό και το δίκαιο είναι αφού όλα εξομαλυνθούν τόσο τα συστήματα της ΑΑΔΕ όσο και οι επιχειρήσεις σε όλα τα επίπεδα, και μετά το πέρας των αλλαγών να συζητάμε για πρόστιμα. Και βέβαια μην ξεχνάμε ποιες αξίες και στόχους έχει θέσει και προασπίζει η ΑΑΔΕ όπως αναφέρει αποτελούνται από 12 Αρχές … Διαφάνεια, Δικαιοσύνη, Αξιοκρατία, Λογοδοσία, Βελτίωση, Εξωστρέφεια, Φορολογική Συμμόρφωση, Φοροδιαφυγή-Λαθρεμπόριο, Διευκόλυνση Επιχειρείν, Υπηρεσίες προς Πολίτες, Δημόσια Υγεία και Οικοδόμηση Εμπιστοσύνης. Περιμένουμε λοιπόν να τα δούμε να πραγματοποιούνται για όλους μας.